Weg met die figuratie !!! Ik was een beetje moe geworden van de illusionistische figuratie in de hedendaagse kunstwereld. Het lijkt wel alsof er sinds Facebook geen werk meer mag bestaan waaraan geen betekenis en inhoud verbonden zijn en waarin geen poppetje voorkomt. Bovendien was ik in de vaardigheid om illusies te scheppen aan de grens van mijn uitdaging gekomen. Ik herkende twee mogelijkheden: te stoppen met schilderen of iets anders uit te proberen: beelden zonder voorstelling te schilderen ofwel de realiteit van het doek te onderzoeken.

Parijs is een dwingende wereld die beheerst wordt door de franse cultuur, de consumptie van het turbokapitalisme en de dictatuur van de goede smaak: magerzuchtige moeders met kaplaarsjes, poncho's en mobieltjes; bloemenperkjes met hekjes er omheen en bordjes waarop staat, dat je niet over het gazon mag lopen, omdat het gras in winterslaap verkeert… In mijn behoefte aan onverschilligheid besloot ik om voorwerpen uit de wereld die wordt afgekeurd - die net als mensen langs de straat liggen - mee te nemen: een visserskrukje zonder zitting, een restvorm van goedkoop laminaat en een ongedefinieerd stuk ijzer met een losse moer.


Terug in Amsterdam verschaft Galerie Steendrukkerij mij de mogelijkheid om mijn bevindingen van de afgelopen twee jaar - mijn vertrek van het Brandenburgse platteland, mijn oponthoud van zes maanden in het Clermont-Ferrand van de franse Auvergne en mijn werkperiode in Parijs - uit te sorteren en een plaats te geven. Dit levert een verzameling van beelden op, die mijn behoefte tot uitdrukking brengt aan de onverschillige wereld, waarin de kunstenaar kan scheppen:


A Vacant Mind.



Bas Meerman

Amsterdam, 1 oktober 2013

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Schluss mit der Figuration !!! Mir wurde ein wenig schlecht bei der illusionistischen Figuration der zeitgenössischen Kunstwelt. Es kommt mir manchmal vor als dürfe es seit Facebook keine Arbeit mehr geben die nicht beladen ist mit Inhalt und Bedeutung und die kein menschliches Drama hervorruft. Ausserdem hatte ich in meiner Fertigkeit um Illusionen zu kreieren die Grenze der Herausforderung erreicht. Dann habe ich zwei Möglichkeiten erkannt: entweder mit der Malerei ganz aufzuhören, oder etwas völlig neues auszuprobieren und zwar Bilder ohne Vorstellung zu malen, das heisst die Wirklichkeit der Leinwand zu untersuchen.


Paris ist eine angestrengte Welt, beherrscht von der französischen Kultur, dem Konsum des Turbokapitalismus und der Diktatur des guten Geschmacks: es gibt die magersüchtigen Mütter in Gummistiefelchen und Ponchos mit ihren ewigen Handys, die eingezäunten Blumenbeten mit den Verbotsschildern auf den Wiesen: bitte nicht betreten, da das Gras sich gerade in seinen Winterschlaf einhülle… Mein Bedürfnis nach Gleichgültigkeit brachte mich dazu Gegenstände mitzunehmen aus der ausgegrenzten Welt, die wie Menschen einfach nur am Straßenrand herum liegen. Einen Fischerhocker ohne Sitz, eine Restform aus billigem Laminat und ein undefinierbares Stück Eisen samt lockerer Metallmutter.


Daheim in Amsterdam verschafft die Galerie Steendrukkerij mir nun die Möglichkeit, um meine Erfahrungen der letzten zwei Jahren - mein Abwandern aus dem Brandenburger Land, meinen sechsmonatigen Aufenthalt im Clermont-Ferrand in der französischen Auvergne und meine Arbeitsperiode in Paris - auszusortieren und einen Platz zu geben. Als Ergebnis entstand eine Reihe von Bildern meiner Sehnsucht nach der gleichgültigen Welt in der man als Künstler erschaffen kann:


A Vacant Mind.


Bas Meerman

Amsterdam, den 1. Oktober 2013

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Assez de cette figuration !!! J'étais fatigué de l'illusionnisme de la figuration du monde de l'art contemporain. Il me semble que depuis Facebook il n'y a plus de tableau qui n'est pas chargé de sens ou de contenu, ou qui ne met pas en avant la moindre figurine parfaite. Et puis, j'avais fait le tour du défi que j'avais posé à mon habileté à créer des illusions. J'identifiais deux possibilités : arrêter de peindre ou essayer quelque chose d'autre : peindre des toiles sans images, c'est à dire, explorer la réalité de la toile. 


Paris est un monde coercitif qui est dominé par la culture française, le consumérisme du turbocapitalisme et la dictature du bon goût : des mères anorexiques avec des bottines de caoutchouc, des ponchos et des portables ; des parterres de fleurs entourées de clôtures, aux panneaux qui indiquent qu'il est interdit de marcher sur la pelouse parce-que l'herbe hiberne… Dans mon besoin d'indifférence j'ai décidé d'emporter des objets du monde rejeté - qui sont posés au bord du trottoir, comme des hommes - un tabouret de pêche sans siège, un morceau de stratifié sans forme définie, un bout de fer avec un boulon isolé.


De retour à Amsterdam, Galerie Steendrukkerij m'offre la possibilité de sélectionner et de situer mes expériences des deux dernières années - mon départ de la campagne brandebourgeoise, mon séjour de six mois au Clermont-Ferrand auvergnat et ma période de travail à Paris. Ceci aboutit à une série de toiles qui exprime mon besoin d'un monde indifférent, dans lequel l'artiste peut créer :


A Vacant Mind.


Bas Meerman,

Amsterdam, le 1 octobre 2013

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